Głośne czytanie dzieciom jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości:
- Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.
- Czytanie chroni dzieci przed uzależnieniem od telewizji i komputerów.
Pomysł innowacji zrodził się podczas analizy ankiety przeprowadzonej podczas badania jakości pracy biblioteki. Ankieta (badająca obszary: stosunek do książki, samodzielne czytanie, czytanie przez inne osoby, stosunek do biblioteki) wykazała, że dzieci posiadają w domu ksiązki, ale niekoniecznie ktoś z domowników po nie sięga. Jeżeli mają coś przeczytać, to są to najczęściej lektury, po które dzieci raczej sięgają, bo muszą. Większość dzieci lubi słuchać, gdy ktoś im czyta.
Z obserwacji moich wynika, że dzieci w klasach I – III Szkoły Podstawowej chętnie słuchają, gdy ktoś im czyta lub opowiada bajkę czy wiersz. Uważam, że zapał do książek trzeba rozwijać w dzieciństwie, czytając dzieciom na głos.
Dlatego też innowacja „Kwadrans z książką” ma polepszyć zaistniałą sytuację, zachęcić dzieci do samodzielnego i zaraźliwego czytania.
Procedury osiągania celów
Wymienione cele zostaną osiągnięte przez:
1. Stosowanie odpowiednich i właściwych form pracy:
- czytanie z podziałem na role,
- rozmowa z dziećmi po wspólnej lekturze,
- wspólne zabawy słowne,
- quizy poświęcone poznanym bohaterom literackim,
- konkursy plastyczne.
2. Stosowanie różnorodnych metod:
- burza mózgów (zbieranie różnorodnych pomysłów),
- dramy (scenki, inscenizacje),
- praca w grupach,
- praca zespołowa,
- dyskusja.
3. Zastosowanie zasad:
- zasada systematyczności,
- zasada utrwalania zdobytych umiejętności,
- zasada indywidualizacji,
- zasada aktywnego i świadomego udziału ucznia.
4. Pozytywne motywowanie ucznia do czytania.
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Po zakończeniu innowacji u ucznia nastąpi:
- poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,
- wzrost zrozumienia tekstów i poleceń,
- poprawa koncentracji, wydłużenie się przedziału uwagi,
- wyciszenie i większą gotowość do nauki,
- większa skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia,
- wzrost poczucia humoru,
- poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,
- powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami,
- spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań,
- wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu,
- wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek.
Sposoby ewaluacji:
- karty pracy ucznia,
- prace uczniów,
- obserwacja uczniów w czasie zajęć,
- ankieta dla uczniów.
Bibliografia
1. „Baśnie polskie”, Wyd. Publicat, Poznań 2004.
2. „Brzechwa dzieciom”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1990.
3. Andersen J. Ch. „Baśnie”, Wyd. Nasza Księgrania, Warszawa 1986.
4. Grimm W. J. „Baśnie”, Wyd. Siedmioróg, Wrocław 2001.
5. Kownacka M. „Plastusiowy Pamiętnik”, Wyd. Siedmioróg, Wrocław 2003.
6. Lindgren A. „Lotta z ulicy Awanturników”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1971.
7. Perrault Ch. „Bajki”, Wyd. SIedmioróg, Wrocław 2001.
8. Porazińska J. „Czarodziejska księga”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
9. Porazińska J. „Psotki i śmieszki”, Wyd. KEN, Warszawa 1994.
10. Szelburg – Zarembina E. „Wesołe historie”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1984.
11. Tuwim J. „Wiersze dla dzieci”, Wyd. Siedmioróg, Wrocław 1999.
12. Internet:
www.calapolskaczytadzieciom.pl mgr Agnieszka Truścińska
nauczyciel bibliotekarz
Zespół Szkół w Szprotawie